Procedures

Hanse & Kerbusch Psychologie
Procedures

Van intake tot afronding

Samen met u geven we invulling aan de behandeling - van start tot afronding. Tijdens het eerste gesprek (de intake) bespreken we wat uw klachten zijn en formuleren we een duidelijke hulpvraag en concrete behandeldoelen. Als we helder in beeld hebben waar u aan wilt werken, kijken we naar de behandelmogelijkheden. Samen kiezen we de vorm die het beste bij u past. Uw behandeling duurt zo lang als nodig en niet langer dan nodig is. Hoe lang? Dat bespreken we samen in het intakegesprek.

Het eerste gesprek is natuurlijk ook de eerste kennismaking. Het kan gebeuren dat onze zorg toch niet past bij u – u heeft klachten die wij niet goed kunnen behandelen of er is geen 'klik' met ons als behandelaar. Een goede match vinden wij namelijk heel belangrijk. Heeft u andere of zwaardere zorg nodig? Dan bespreken wij met u de vervolgstappen. 

In het tweede gesprek kijken we nog even terug naar de intake en bespreken we het behandelplan. In het behandelplan staan de doelen waar we aan gaan werken en hoe we dat gaan doen. Bij de meeste behandelingen werken we met eHealth-modules, zodat u al direct thuis zelfstandig verder kunt werken. Waar eHealth geen optie is, zorgen we voor andere huiswerkopdrachten. 

In de behandeling staat uw eigen kracht centraal. Door die aan te spreken, te versterken en u te leren hierop te vertrouwen zorgen we dat u zo snel mogelijk zelfstandig weer verder kunt. Dat doen we stapsgewijs. We bieden u handvatten en we kijken hoe uw omgeving hierbij kan helpen. Wilt u een naaste (familie/vriend) meenemen naar een gesprek? Dat kan - vaak zullen wij dit ook aan u voorstellen. Het is wel prettig als u dit vooraf even overlegt. Naasten kunnen voor informatie, tips, inspiratie en steun ook terecht op www.naasteninkracht.nl

Gedurende het behandeltraject kijken we regelmatig hoe het gaat. Zijn uw klachten al verminderd? Zitten we op de goede weg om uw behandeldoelen te halen? Vindt u de behandeling prettig en zinvol? We bekijken steeds samen of de ingeplande gesprekken nog van toegevoegde waarde zijn. Door goed te evalueren weten we wanneer u genoeg bent geholpen om zelf weer verder te kunnen. 

Gewoonlijk vinden de gesprekken in eerste instantie tweewekelijks plaats. Later in het behandeltraject kan dit veranderen naar een lagere frequentie, uiteraard in onderling overleg. Wij helpen u graag snel weer op weg, hiervoor zijn gemiddeld zijn 6 tot 7 gesprekken voldoende. Soms zijn meer gesprekken nodig, over het algemeen zijn maximaal 11 gesprekken voldoende om weer zelfstandig verder te kunnen.

Blijkt dat wij u toch niet goed genoeg kunnen helpen binnen deze maximale behandeltijd? Dan bespreken we dat en waarschijnlijk zullen we u dan verwijzen naar meer passende, langdurige zorg, bijvoorbeeld als u meerdere klachten heeft die met elkaar samenhangen.

In het laatste gesprek bekijken we wat u zelf kunt doen als het in de toekomst even wat minder gaat. Die informatie krijgt u mee in een terugvalpreventieplan. Ook houdt u toegang tot de eHealth-modules.

Privacy

U kunt erop vertrouwen dat wij vertrouwelijk omgaan met uw gegevens. Alleen behandelaren die bij uw behandeling betrokken zijn en medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling/verwerking van uw dossier hebben toegang tot uw gegevens.
Wij delen alleen informatie met uw huisarts of POH-GGZ als u daar toestemming voor geeft. De informatie die we uitwisselen gaat dan bijvoorbeeld over uw doorverwijzing of uw behandelplan. 

We zijn wettelijk verplicht om een aantal van uw persoons- en behandelgegevens vast te leggen. Een deel van deze gegevens komt ook op de rekening voor de zorgverzekeraar te staan. Naast de gegevens naam, adres, woonplaats en BSN kan het daarbij ook om de diagnose gaan. Als u hier bezwaar tegen hebt, kunt een privacyverklaring ondertekenen. Dat is een formulier waarmee u aangeeft dat de diagnose niet mag worden doorgegeven aan uw zorgverzekeraar. Op facturen vermelden we de behandeldiagnose niet.

Landelijk worden gegevens verzameld die van belang zijn voor het volgen van ontwikkelingen in de zorg. In dit systeem worden gegevens opgeslagen over onder andere diagnose en behandeling. Er worden geen persoonlijke gegevens vastgelegd, zoals uw naam, adres en woonplaats. Als u hiertegen bezwaar hebt, kunt u dit kenbaar maken met een privacyverklaring.

We hechten belang aan veilige communicatie. We raden u daarom aan geen persoonlijke informatie rondom de behandeling naar ons te e-mailen of whatsappen. Dat kan alleen als de verbinding is beveiligd. We gebruiken hiervoor een beveiligd e-mailprogramma via ons cliëntenportaal. U krijgt hierover meer informatie tijdens de behandeling.

Samenwerking

Uw mentale gezondheid hangt nauw samen met o.a. uw lichamelijke gezondheid, sociale contacten en dagbesteding. Met collega’s van andere disciplines kunnen wij u ook hierbij ondersteunen.Met huisartsenpraktijken in de regio hebben we afspraken over de verwijzing en informatie-uitwisseling. Overleg of informatie-uitwisseling met de huisarts over uw behandeling gebeurt alleen met uw toestemming.

Active Living is op dezelfde locatie gevestigd als onze praktijk waardoor we snel kunnen schakelen en makkelijk overleggen. Zij bieden leefstijlinterventies gericht op vitaliteit, voeding en beweging. Daarnaast hebben wij een fijne samenwerking met een haptotherapeut en psychosomatisch fysiotherapeuten.

Wachttijden

Afspraken kunnen plaatsvinden op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag overdag. Hoewel wij ernaar streven om onze wachttijden zo kort mogelijk te houden, is de huidige wachttijd tot aan het eerste gesprek momenteel zo lang dat wij een aanmeldpauze hebben ingelast (laatste actualisatie:  januari 2024).

In de tussenliggende tijd hoeft u echter niet stil te zitten. Op uw verzoek zetten we online behandelmodules voor u klaar, zodat u alvast een begin kunt maken met uw herstel. Er is overigens geen behandelingswachttijd (de tijd die er zit tussen het eerste gesprek en het daadwerkelijke begin van de behandeling).

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Staat u op de wachtlijst en heeft u behoefte aan overbruggingshulp? Neem contact op met MIND Korrelatie om de mogelijkheid hiertoe te bespreken.

ZO BEREIKT U ONS

CONTACT
Share by: