Samen met u geven we invulling aan de behandeling - van start tot afronding. Tijdens het eerste gesprek (de intake) bespreken we wat uw klachten zijn en formuleren we een duidelijke hulpvraag en concrete behandeldoelen. Als we helder in beeld hebben waar u aan wilt werken, kijken we naar de behandelmogelijkheden. Samen kiezen we de vorm die het beste bij u past. Uw behandeling duurt zo lang als nodig en niet langer dan nodig is. Hoe lang? Dat bespreken we samen in het intakegesprek.
Het eerste gesprek is natuurlijk ook de eerste kennismaking. Het kan gebeuren dat onze zorg toch niet past bij u – u heeft klachten die wij niet goed kunnen behandelen of er is geen 'klik' met ons als behandelaar. Een goede match vinden wij namelijk heel belangrijk. Heeft u andere of zwaardere zorg nodig? Dan bespreken wij met u de vervolgstappen.
In het tweede gesprek kijken we nog even terug naar de intake en bespreken we het behandelplan. In het behandelplan staan de doelen waar we aan gaan werken en hoe we dat gaan doen. Bij de meeste behandelingen werken we met eHealth-modules, zodat u al direct thuis zelfstandig verder kunt werken. Waar eHealth geen optie is, zorgen we voor andere huiswerkopdrachten.
In de behandeling staat uw eigen kracht centraal. Door die aan te spreken, te versterken en u te leren hierop te vertrouwen zorgen we dat u zo snel mogelijk zelfstandig weer verder kunt. Dat doen we stapsgewijs. We bieden u handvatten en we kijken hoe uw omgeving hierbij kan helpen. Wilt u een naaste (familie/vriend) meenemen naar een gesprek? Dat kan - vaak zullen wij dit ook aan u voorstellen. Het is wel prettig als u dit vooraf even overlegt. Naasten kunnen voor informatie, tips, inspiratie en steun ook terecht op www.naasteninkracht.nl.
Gedurende het behandeltraject kijken we regelmatig hoe het gaat. Zijn uw klachten al verminderd? Zitten we op de goede weg om uw behandeldoelen te halen? Vindt u de behandeling prettig en zinvol? We bekijken steeds samen of de ingeplande gesprekken nog van toegevoegde waarde zijn. Door goed te evalueren weten we wanneer u genoeg bent geholpen om zelf weer verder te kunnen.
Gewoonlijk vinden de gesprekken in eerste instantie tweewekelijks plaats. Later in het behandeltraject kan dit veranderen naar een lagere frequentie, uiteraard in onderling overleg. Wij helpen u graag snel weer op weg, hiervoor zijn gemiddeld zijn 6 tot 7 gesprekken voldoende. Soms zijn meer gesprekken nodig, over het algemeen zijn maximaal 11 gesprekken voldoende om weer zelfstandig verder te kunnen.
Blijkt dat wij u toch niet goed genoeg kunnen helpen binnen deze maximale behandeltijd? Dan bespreken we dat en waarschijnlijk zullen we u dan verwijzen naar meer passende, langdurige zorg, bijvoorbeeld als u meerdere klachten heeft die met elkaar samenhangen.
In het laatste gesprek bekijken we wat u zelf kunt doen als het in de toekomst even wat minder gaat. Die informatie krijgt u mee in een terugvalpreventieplan. Ook houdt u toegang tot de eHealth-modules.